Jak wzmocnić Śledzionę? Zadbaj o nią według zasad medycyny chińskiej

Śledziona w medycynie chińskiej to istotny element naszego układu trawiennego, który wraz z Żołądkiem utrzymuje równowagę w naszym ciele. Z tego wpisu dowiesz się, dlaczego tak ważne jest utrzymanie jej w zdrowiu i w jaki sposób możesz wzmocnić Śledzionę.

Odpowiednie zadbanie o Śledzionę nie tylko polepszy odżywienie Twojego organizmu, ale również zdolności koncentracji, uczenia się i efektywnej pracy.  Wszystko dlatego, że jesteśmy całością i Twój stan emocjonalny odbije się na Twoim zdrowiu fizycznym – i odwrotnie.

Co musisz wiedzieć o Śledzionie?

Śledziona reprezentuje przemianę Ziemi, a jej czas w ciągu roku to dojo, czyli piąta pora roku. To właśnie kilka tygodni przed nową kalendarzową porą roku mogą nasilić się dolegliwości z jej strony, o których przeczytasz w kolejnej części tekstu.

Śledziona lubi suchość i odpowiada za nasz apetyt. Uzupełnia się z Żołądkiem, który preferuje nawilżenie i związany jest z poczuciem głodu. Dbając o odpowiednie odżywianie, możesz zapewnić obu obiegom czynnościowym to, czego potrzebują.

Ze Śledzioną wiąże się smak słodki, kolor żółty i kierunek centrum. Aktywność Śledziony przypada na czas między 9:00 a 11:00 (wcześniej, czyli między 7:00 a 9:00 jest pora Żołądka, to dlatego warto wtedy jeść ciepłe śniadanie).

Za co odpowiada Śledziona?

Śledziona pobiera, transformuje i dystrybuuje pożywienie w naszym organizmie. Przekształca je w energię Qi i Krew. Jest odpowiedzialna za utrzymanie Krwi w naczyniach krwionośnych i odżywianie całego Twojego ciała.

Śledziona ma także zadanie utrzymania narządów wewnętrznych we właściwym położeniu, wspomagając ruch wznoszący Qi przy pomocy Wątroby. Jest to również kluczowy narząd w zakresie odporności na poziomie tzw. Środkowego Ogrzewacza.

Jak widzisz, rola Śledziony jest bardzo ważna i jej słabe funkcjonowanie na pewno odczujesz w codziennym funkcjonowaniu. Słabo działająca Śledziona nie będzie mogła dobrze spełniać swojej roli: transport składników odżywczych będzie utrudniony, a Tobie zabraknie energii do działania. Może pojawić się też Wilgoć w organizmie, a ta jest czynnikiem chorobotwórczym.

Problemy z pracą Śledziony mogą manifestować się poprzez:

  • brak apetytu,
  • ogromna ochota na słodycze,
  • osłabienie organizmu,
  • problemy z koncentracją,
  • skłonność do sińców,
  • wypadanie narządów,
  • obrzęki,
  • słabość kończyn,
  • biegunki,
  • wzdęcia,
  • cellulit,
  • utrudnione myślenie,
  • kompulsywne zachowania.

Na pierwszy rzut oka kiepski stan Śledziony będzie widoczny w wyglądzie warg, które w przypadku osłabienia tego obiegu czynnościowego będą blade albo przesadnie wilgotne.

Nie załamuj się jednak, jeżeli widzisz u siebie te objawy. Dzięki dostosowaniu sposobu odżywiania, stylu życia i pracy z emocjami możesz znacząco poprawić swój stan. W dalszej części tekstu podpowiem Ci, co robić, żeby wzmocnić Śledzionę.

Co i jak jeść, by wzmocnić Śledzionę?

Centrum Twojego układu pokarmowego wzmocni smak słodki – i nie jest tu mowa o słodyczach. To, co warto włączyć do diety, to produkty bogate w odżywczy słodki smak dodający witalności. W Twoim jadłospisie powinny pojawić się:

  • Dobrej jakości mięso (w niewielkiej ilości) i orzechy: to smak słodki pełny, który rozgrzewa i odżywia
  • Ziarna (owies, ryż) i strączki (ciecierzyca, soczewica, groch): to smak słodki mdły, który mimo zniechęcającej nazwy przynosi wzrost i rozwój
  • Warzywa, zwłaszcza ziemniaki, dynia, marchew, bataty: to smak słodki naturalny.

Korzystne dla Śledziony są np.:

  • ryż
  • kasza jaglana
  • owies
  • drób
  • wołowina
  • kasztany
  • morele
  • daktyle
  • rodzynki
  • jabłka
  • czereśnie
  • dynia
  • marchew
  • bataty
  • soczewica

Ale czy samo włączenie takich produktów do jadłospisu wystarczy? Jeżeli od dłuższego czasu interesujesz się filozofią chińską to wiesz, że nie liczy się tylko to, co jemy, ale też jak to robimy.

Śledzionę osłabia jedzenie nieregularne, pospieszne, zimne, a także jedzenie za dużo na raz i bardzo późno. Jeżeli więc przez cały dzień w pracy zapominasz coś zjeść, a potem po powrocie masz wilczy apetyt i jesz ogromne porcje jedzenia, będzie to ciężkie dla Twojego Centrum. W dodatku niekorzystnie wpłynie to na Twój sen i regenerację.

Dlatego warto zadbać o to, by pamiętać o odżywianiu się przez cały dzień – nie przejadać się, postawić na ciepłe posiłki spożyte w spokoju.

Śledzionie nie służy też pożywanie produktów wilgociotwórczych: tak działają np. zimne posiłki, dużo surowizny, przetwory mleczne. Szkodzić będą fast food, słodycze, nadmiar mięsa w diecie. Spróbuj więc unikać tych produktów, a zastąpić je ciepłymi potrawami o naturalnie słodkim smaku. Oczywiście dbając o równowagę, by zbytnio nie wysuszyć Żołądka. Przy dobrze skomponowanej i różnorodnej diecie z pewnością zachowasz balans. Pamiętaj o jedzeniu intuicyjnym i słuchaniu swojego organizmu – nauczysz się tego dzięki webinarowi Intuicyjne Nawyki Żywieniowe.

Co poza jedzeniem pomaga Śledzionie?

Osłabioną Śledzionę możemy wzmacniać dietą, ruchem, a w razie potrzeby także ziołami i akupunkturą. Przed sezonem jesienno-zimowym warto przeprowadzić zabiegi wzmacniające yang.

Śledziona jest nie tylko narządem fizycznym, ale ma także duże znaczenie dla naszej psychiki. Kiedy jest w dobrej kondycji, pomaga nam jasno myśleć, skoncentrować się i przyjmować informacje.

Dlatego nie dopuszczaj do przepracowania, zwłaszcza w pracy siedzącej, przy komputerze. Zbyt dużo nauki czy pracy odbije się niekorzystnie na Śledzionie i na Twoich zdolnościach do utrzymania uwagi albo zdobycia wiedzy. To niestety częsty problem dzisiejszych czasów – ciągłe dążenie do tego, by mieć więcej, pracoholizm. Taki styl życia na dłuższą metę będzie szkodził zdrowiu.

Ze Śledzioną połączone jest rozmyślanie. Jeżeli zdarza Ci się nadmiernie popadać w zadumę, obsesyjnie coś analizować i roztrząsać stare sprawy, to poświęcasz na to dużo swojej energii. Stąd już krok do apatii i zamykania się w sobie. Jeśli takie stany są Ci bliskie, mogą wynikać ze słabej pracy Śledziony. I odwrotnie: tendencja do takiego zachowania odbija się na tym obiegu czynnościowym. Dlatego tak ważna jest holistyczna praca ze zdrowiem.

Jak pomóc Śledzionie pod kątem emocjonalnym?

Szukaj czasu dla siebie, aby naładować swoje baterie i odnaleźć wewnętrzną harmonię. Dla każdego będzie to coś innego – medytacja, spacery na świeżym powietrzu, ćwiczenia fizyczne, czytanie ulubionej książki, uprawianie hobby, które Cię pasjonuje, czy po prostu czas spędzony w ciszy. Wszystko, co pomaga Ci osiągnąć spokój, będzie korzystne dla Śledziony.

Podsumowanie

Wiesz już, jak wzmocnić Śledzionę dietą i pracą z emocjami. Dodaj do tego ulubione aktywności, a po kilku tygodniach z pewnością zobaczysz pierwsze zmiany. Mam dla Ciebie jeszcze kilka tekstów, które mogą Ci pomóc:

Jak wzmocnić Wątrobę – podejście Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Oczyszczanie organizmu według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Jak zregenerować Wątrobę.

Sprawdź webinary, które będą w stanie Ci pomóc
  • Webinar : Intuicyjne Nawyki Żywieniowe

    Cena: 199,00

Napisz komentarz

Akceptuję warunki newslettera.*