Dojo – Piąta Pora Roku – wzmacniaj układ pokarmowy!

W Medycynie Chińskiej wyróżnia się więcej niż 4 pory roku. Piąta pora roku to Dojo (czytaj dodżo) pojawia się 4 razy w roku poprzedzając wiosnę, lato, jesień i zimę. Dojo trwa 18 dni od 26.01 do 12.02 i jest to transformacji, przejścia do kolejnej pory roku. Zarówno przyroda, jak i nasz organizm przygotowuje się na nadejście nowego. Pomimo tego, że trwa krótko jest to niezwykle ważny czas.

Dojo – czas transformacji

Każdej porze roku w Teorii Pięciu Przemian przyporządkowany jest system narządów, które są w danym czasie najbardziej aktywne i jednocześnie odzwierciedlają to, co dzieje się w przyrodzie. Dojo jest czasem transformacji, a więc odpowiadają mu te narządy, które związane z transformacją. Dojo to czas aktywności Żołądka i Śledziony, która należy do Przemiany Ziemi. Ziemia transformuje, dlatego występuje pomiędzy wszystkimi porami roku. To z Ziemi wywodzą się inne przemiany. Ziemia stanowi nasze centrum, dlatego dbając o nią, dbamy o wszystkie pozostałe narządy i funkcje naszego organizmu. Dojo to czas, w którym szczególnie powinniśmy zadbać o układ pokarmowy. 

Przemianę Ziemi charakteryzuje Wilgoć.  Podczas dojo osoby, które mają osłabiony układ pokarmowy powinny szczególnie uważać na swoją dietę. Jeżeli w ciele jest dużo nagromadzonej wilgoci lub śledziona i żołądek są osłabione, to podczas dojo objawy te mogą się nasilać. Ciało rezonuje z tym, co dzieje się w przyrodzie. Na przykład w deszczowy, mglisty, wilgotny dzień osoby z wilgocią wewnętrzną będą czuły się gorzej (problemy z koncentracją, ociężałość, bóle głowy, katar).

Wilgoć wewnętrzna powstaje w wyniku osłabienia funkcji śledziony (przy niedoborze energii, wychłodzeniu). Osłabiona śledziona zamiast zamieniać pożywienie w płyny ciała, które są dla nas niezbędne zaczyna produkować Wilgoć w medycynie chińskiej jest jednym z głównych czynników powodujących powstawanie chorób.

 

 

Zdrowy układ pokarmowy to nie tylko dobre trawienie

Żołądek i Śledziona zajmują się głównie trawieniem, transformacją, dystrybucją składników odżywczych w ciele. Pełnią też wiele funkcji, jak na przykład utrzymywanie krwi w naczyniach, ciała w formie i narządów na swoim miejscu. Jednak osłabienie funkcji Żołądka i Śledziony objawiać się będzie nie tylko problemami trawiennymi, wzdęciami, bólami brzucha czy biegunkami. Oto niektóre z objawów, które mogą świadczyć o tym, że Twój układ pokarmowy nie domaga: 

  • zmęczenie
  • osłabienie
  • zimne dłonie
  • łatwe marznięcie
  • alergie/nietolerancje pokarmowe
  • obrzęki
  • brak apetytu
  • hemoroidy
  • pękające naczynka i łatwość pojawiania się siniaków
  • blade usta
  • chęć jedzenia słodyczy
  • słabość mięśni/obolałe mięśnie
  • obwisła skóra, cellulit
  • problemy z koncentracją, ociężałość umysłowa, ciągłe zamartwianie się
  • nadwaga

Zdrowa, dobrze pracująca śledziona cechuje osoby pełne energii, które nie mają problemów z koncentracją i analitycznym myśleniem. Dobrze pracująca śledziona to przede wszystkim dobre trawienie (bez wzdęć, biegunek) oraz związana z nim dobra odporność. Jeżeli więc chcesz mniej chorować, mieć wysoki poziom energii oraz ciało w dobrej formie, dbaj o swój układ pokarmowy.

Jak wspierać układ pokarmowy?

Nasz Żołądek i Śledziona lubią przede wszystkim ciepłe posiłki i naturalny słodki smak, który znajdziemy w określonych produktach. Żołądek nie lubi suchości i przegrzewania, Śledziona zimna i wilgoci. Poniżej pokarmy, które korzystanie wpływają na układ pokarmowy.

Staraj się sięgać po:

  • bataty, dynię, marchew, marchew, ziemniaki, owies, ryż, orzechy, strączki (szczególnie czerwoną soczewicę, groch i ciecierzycę – wskazówki jak gotować strączki znajdziesz tutaj
  • masło i jajka dobrej jakości
  • nasiona i orzechy
  • jabłka, gruszki, winogrona (najlepiej ugotowane, upieczone)
  • niewielkie ilości mięsa: wołowina, jagnięcina, kaczka
  • z przypraw koper włoski, kardamon, cynamon, tymianek, kolendra, rozmaryn, świeży imbir, gałka muszkatołowa. 

W Dojo warto zrezygnować z:

  • nadmiaru ostrych przypraw (chili, ostra papryka, czosnek)
  • nadmiaru nabiału (jogurty, kefiry, sery, mleko – wychładzają i są śluzotwórcze)
  • nadmiaru słodyczy i rafinowanego cukru (stawiamy na naturalną słodycz warzyw i owoców)
  • objadania się

Co gotować?

Najlepiej zupy, gulasze warzywne lub warzywno-mięsne, leczo z warzyw i strączków. Owsianki, kaszki i congee – kleik ryżowy (uważany za najzdrowszą zupę świata). Przykładem dania, które będzie wspierało nasz układ pokarmowy może być krem z dyni z czerwoną soczewicą, krem z batatów, owsianka z dynią, kasza jaglana z warzywnym leczo, pieczona ciecierzyca. *Jeżeli brak Ci pomysłów na zdrowe dania mnóstwo inspiracji znajdziesz w moim e-booku “kulinarna podróż po zdrowie

W Dojo szczególnie ważna jest regularność posiłków. Ciepłe śniadanie najlepiej zjeść do godziny 9:00, a kolację do 18:00. Taki rozkład posiłków wpisuje się w dobowy czas aktywności narządów trawiennych, którego “moce przerobowe” maleją po 18:00.

Czas na równowagę

W czasie dojo warto też zwrócić uwagą na aspekt emocjonalny. Znaleźć przestrzeń na odpoczynek i zajęcia, które pomagają Ci zrównoważyć i wyciszyć umysł i ciało. Znajdź czas dla siebie. Wszystko co pomaga Ci osiągnąć harmonię jest teraz wskazane. Dojo jest też czasem na złapanie oddechu i przygotowanie się do następnej pory roku. 

Może zainteresować Cię :

  • Jeżeli chcesz odżywiać się świadomie i w zgodzie ze sobą (swoim ciałem i jego potrzebami) a także wzmacniać odporność i zadbać o siebie holistycznie polecam webinar Intuicyjne Nawyki Żywieniowe 
  • Emocje i układ pokarmowy są ze sobą ściśle powiązane. Według Totalnej Biologii wszystkie problemy układu pokarmowego wynikają z “konfliktu niemożności strawienia kęsa”. Szczegółowo mówię o tym w webinarze   Holistycznie o trawieniu 

Dbaj o siebie!

Konsultant Totalnej Biologii | Dietetyk Medycyny Chińskiej

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Akceptuję warunki newslettera.*